B994b142 3f1a 48c9 aea1 1f3ffb0257aa
29. juni 2020

Facebook lanserer ny plattform for netthandel

Akkurat nå sliter mange små bedrifter. Fysiske butikker stenger, og flere ser etter muligheter innen netthandel. Her er får du rask innføring i Facebooks nye plattform for netthandel. Den er i utrulling i disse dager. Selv om de begynner med SMB markedet, tror vi det er relevant å sette seg inn i dette for større retailere også.

«Facebook Shops»; ny digital butikk med sømløs integrering mellom bedrifters Facebook- og Instagram-konto. Gjennom Facebook Shop har du som annonsør nå mulighet til å løfte nettbutikken ut på en plattform målgruppen allerede bruker mye tid på – og som er et av Norges største dekningsmedier.

Fbhandel1
Ipsos SoMe-tracker

Det er både enkelt og kostnadsfritt for bedrifter å opprette Facebook Shop, og det er et tilbud til alle aktører uansett størrelse eller budsjett eller om du har en eksisterende nettbutikk eller ikke.

Organisér produktene i samlinger og kategorier

Butikken kan tilpasses med egne visueller og merkevareelementer. Du har mulighet for å organisere produkter under såkalte «samlinger/ collections» som blant annet kan være sesongbasert, kampanjerelatert eller fokus på kommende lanseringer, trender eller kategorier. Mulighetene er mange. Hver produktsamling vil ha et navn, en beskrivelse og et hovedbilde, samt inneholde mellom 6 til 30 produkter. Tilpasningsfunksjonene funker sømløst mellom Facebook og Instagram, noe som betyr at hvis du har en butikk som er tilgjengelig fra både Instagram- og Facebook-siden din, så vil samlingene du oppretter være synlige på begge.

B994b142 3f1a 48c9 aea1 1f3ffb0257aa

Data og brukeradferd gir økt relevans

Butikken vil være adferdsstyrt, slik at brukerne blir eksponert for produkter som er mest relevant for den enkelte. Det brukerne ser på av produkter i FB Shop vil også være med å tilpasse opplevelsen på tvers av Facebook og Instagram ved å vise mer relevant innhold, inkludert annonser. Dette betyr at aktiviteten på tvers av plattformene kan påvirke det du ser i Shops, og at aktiviteten i Shops kan påvirke det du ser andre steder på Facebook og Instagram. Hvis du for eksempel ser gjennom en samling med sykler i Facebook Shop, kan du se mer innhold, inkludert annonser, om sykler i feed, storys og andre steder på tvers av de forskjellige plattformene.

Flytter hele kjøpsprosessen ut i Facebook Shop

Butikken vil være synlig på virksomhetens Facebook- eller Instagram-profil, men man vil også kunne eksponere målgruppen gjennom Storys, Live Videos eller annonser. Derfra kan brukere bla gjennom hele samlingen, legge til produkter i handlekurven og gjennomføre en bestilling – enten gjennom bedriftens nettbutikk eller uten å forlate appen hvis virksomheten har aktivert «check out». Dette gjør det også mulig for aktører som ikke har nettbutikk i dag, eller som har en nettbutikk som ikke er mobiltilpasset, til å selge direkte gjennom Facebook Shop.

Kundeservice skjer på Facebooks egne plattformer

Ved siden av fokus på e-commerce er kundedialogen vel så viktig. Gjennom Facebook Shop vil bedrifter kunne håndtere kundeservice gjennom blant annet WhatsApp, Messenger eller Instagram Direct. Her kan kundene stille spørsmål, få hjelp, spore leveranser og mer – og snart vil vi kunne se at gjennomføring av kjøp skjer direkte fra Messenger- eller WhatsApp-chat.

Personvern

Når det kommer til personvern så vil aktivitetene som skjer i Facebook Shops ikke bli delt med venner, på brukeres profil eller feed, med mindre de aktivt velger å dele. For eksempel kan du velge å sende et produkt du er interessert i til en venn via WhatsApp eller Messenger, eller legge det til i Instagram Story. Når du blar gjennom en virksomhets butikk, deler Facebook samlet innsikt med virksomheten om butikkytelse og trafikk, men de deler ikke informasjon som personlig identifiserer brukeren, som for eksempel navn eller e-postadresse som kan brukes til å ta direkte kontakt, med mindre de har tillatelse til det.

Sannsynligheten for at folk kommer til å bruke mer tid i sosiale medier som Facebook og Instagram enn på spesifikke nettbutikker i sommer er stor. Om du ønsker å utvide rekkevidden og finne flere kunder til dine produkter eller tjenester hjelper vi i Re:Media deg. Ta kontakt med Silje Skylstad eller Marius Damsleth.

Kilder: Facebook Business, Facebook

Relatert