Calendar icon

19 Mar 2020

Hva skjer i det norske mediemarkedet akkurat nå?

Vi i Re:Media jobber på spreng for å hjelpe deg som kunde med alt av utfordringer knyttet til vår nye situasjon. Vi har derfor sammenstill en kort og oversiktlig rapport på hva som skjer ute i det norske markedet akkurat nå og som vi håper kan være til hjelp. Først ut er innsikt fra vår Video/Audio avdeling som oppdaterer oss på TV, Radio, Podcast og Kino.

TV

Strenge regler fra Regjeringen medfører at alt flere holder seg hjemme, som i sin tur medfører økte seertall. Nordmenn så i snitt 165 minutter TV hver dag i forrige uke. Det er hele 20 minutter mer hver dag enn uken før. Det er spesielt nyheter som trekker flest seere i en tid som dette og det er derfor NRK og TV 2 som har mest økning i seere. Men nordmenn vil også bli underholdt i Korona-krisen, og både NRK og TV 2 opplevde vekst for sin helgeunderholdning. Vi tror at dette vil fortsette så lenge det er etterspørsel på oppdateringer rundt Korona-krisen. Visse segmenter har stoppet sine TV-kampanjer og kanalene har kapasitet, man kan få til gode avtaler og da spesielt garanterte overleveringer.

Article image

Den totale seertiden har økt i uke 11 sammenlignet med uke 10.

Spesielt var veksten stor torsdag, hvor seingen økte fra 105 minutter i uke 10 til 151 minutter i uke 11.

Article image

Det er vekst i antall personer som ser daglig på TV i uke 11.

Den daglige dekningen økte med 580 000 personer uke 11, sammenlignet med torsdag uke 10.


Topp 3 programmer på de største kanalene Fre-Søn Uke 11

Article image

- Det er NRK og TV 2 som har hatt vesentlig økning i sine seertall, da det spesielt er nyheter som trekker flere seere i enn tid som dette.

- TV 2 hadde 538 000 seere på sine 21-nyheter søndag. Det er 100 000 flere enn uken før.

- Det er verdt å merke seg at Nyhetskanalen har satt seerrekord i perioden med en andel på 13,4 prosent i målgruppen P20-49 år. Det gjør Nyhetskanalen til landets tredje største kommersielle TV-kanal.


Radio og Pod

Kommersiell radio har ikke nyhetssendinger i veldig stor grad. Der tar NRK den største delen av lytterne. Radiokanalen, Alltid nyheter, hadde en daglig dekning på 206 000 forrige uke, som er en dobling fra normalnivået. Samtidig jobber mange hjemmefra hvilket vi tror vil generere flere lyttere på kommersiell radio og at det vil kompensere for færre lyttere i bilen. Vi tror også at Podcastbruken vil øke på samme måte som streamingtjenester, da folk har mer tid å bruke hjemme.

TV og radiokanalene viser stor fleksibilitet i denne tiden og avbestillinger og endringer kan gjennomføres inntil tre virkedager før kampanjestart uten gebyrer.


Kino

Kinoene holder stengt.


Kort oppsummert:

• TV og radiokanalene viser stor fleksibilitet i denne tiden og avbestillinger og endringer

• Det er godt varelager som gir deg mulighet at booke tett på kampanjestart.

• Det er mulighet for gode avtaler, og da spesielt garanterte overleveringer.

• Du får høyre ShareOfVoice til lavere pris, da noen kategorier kutter i budsjettene sine.


Til sist vil vi også minne om at:

• Både radio og TV er gode kanaler som sørger for at du som merkevare kan bygge profil, og vise kundene dine at du er tilgjengelig og «på» – noe som er ekstra viktig i økonomiske nedgangstider. I tillegg viser man økonomisk og operasjonell stabilitet.

• Det tar ofte tid og koster mye penger å komme tilbake etter å ha vært fraværende i markedet – så det er viktig å tenke langsiktig med hensyn til tradisjonell video/audio.

Vi kommer tilbake med mer informasjon om øvrige mediekanaler

Hilsen

Re:Media