Macbook Prisjakt
30. april 2020

PRISJAKT: Hva selger best i Korona-tider?

Prisjakt blir stadig en viktigere plattform for retailere. Sammenlignet ser vi en økning på over 29% fra tilsvarende periode i fjor. Les mer om hvordan trafikken er i din kategori i denne artikkelen fra Schibsted.

Mer av handelen blir digital

Prisjakt1

Til tross for at handelen totalt har gått ned, har netthandelen økt, hvilket speiler seg i at vi ser en økning i klikk fra Prisjakt til butikkene. Sammenlignet med i fjor ser vi en økning på 29,4% i perioden 17. mars til 7. april. Akkurat nå er trenden at økningen fortsetter oppover.

Klikkutvikling

Med bakgrunn i en total vekst på 29,4% på hele Prisjakt, så gjør vi en antagelse om at kategorier med lavere vekst enn 29,4% underpresterer.

Prisjakt2

Hjemmekontor, hjemmegym og hjemmekveld

Ikke uventet ser vi tydelige trender på at folk bruker dagene hjemme og kjøper produkter deretter. Under peker vi på noen av de åpenbare trendene på Prisjakt akkurat nå.

Blant vinnerne ser vi produkter som gjør det enklere å jobbe hjemmefra. Nå ses vi jo alle på videomøter hvilket gjør at webkameraer har økt med utrolige 2548%, samt videoredigeringkort for å prosessere video-strømming er opp med 653%. Også klassisk datatilbehør som skjermer (102%), dockingstasjoner (103%), mus (74%) og keyboard (72%) opplever god vekst. I tillegg er kontorstoler opp 617%, og som vi alle vet er ikke et kontor komplett uten kaffe og kaffekverner er opp 179%.

Etterspørselen etter produkter for hjemmekontor har ikke gått ubemerket hen. Under ser dere en graf som viser hvordan prisene har utviklet seg i kategorien Datamaskiner og Tilbehør etter at hjemmekontor og karantenetid ble innført.

Prisjakt4
Etterspørselen etter produkter til hjemmekontoret har ikke gått ubemerket hen. Prisutviklingen i kategorien Datamaskiner og Tilbehør siden karantenen startet (Prisjakt Price Index).

Mange ser ut til å være klar over at sommeren 2020 bare er noen måneder unna og velger å ta med treningsstudioet hjem, vi ser nemlig en sterk vekst i treningskategoriene. Kettlebells har hatt en vekst på 3 353%, manualer og vektstenger 1 326% og vektskiver på 3 034% for å nevne noen kategorier. Også treningsmaskiner som elipsemaskiner, ro- og styrkemaskiner har økt med over 350%.

Prisjaktbrukere velger også å ta vare på seg selv på andre måter enn trening. Skjønnhet og Helse-kategorien har opplevd sterk vekst i denne tiden. Produkter som termometere og hårfarge gjør det sterkt, men også produkter for å pleie seg selv som massasjeapparater (130%), ansiktsmasker (205%), ansiktsrens (75%), hårklippere og hårtrimmere (241%) og ansiktskremer (38%) opplever god vekst.

Mange av oss leter etter produkter for underholdning på kvelden, eller noe som kan oppholde barna en stund. Vi ser en betydelig økning i etterspørselen etter bærbare spillkonsoller (1 143%), Nintendo Switch spill (358%), spillkonsoller (205%) og ulike spillkontrollere (183%). Både Playstation og Xbox slipper nye konsoller senere i år, så dette kan dette være en god mulighet for å selge ut utgående konsoller. Vi ser også en sterk økning i etterspørselen for brettspill (149%), men mange ønsker å gå motsatt vei og ta den helt ut i den digitale verden med VR-briller (255%).

Grillsesongen er i gang og det merkes at mange ser frem i mot å grille hjemme, til og med mer enn tidligere år. Vår kategori for griller er opp 120% og grilltilbehør er opp 137% mot samme periode i fjor. Det virker også som at mange legger mer tid i å lage gode middager hjemme og samtidig oppdatere kjøkkenet, for eksempel matlaging og kjøkkenutstyr (131%), vaffeljern (128%), kullsyreholdig maskiner (320%), brødbakemaskin (151%).

Mange ser også ut til å ha blitt interessert i luftkvalitet, noe som gjenspeiles i kraftig økning i luftfluktere (101%) og luftrenser (187%). Det viktigste for luftkvaliteten er et rent hjem. Mange passer også på å rydde hagen, og vi ser stor etterspørsel etter gressklippere (36%) og høytrykkspylere (36%).

Gullkorn i kategorier som sliter

Sko, Klær &Tilbehør er opp 11% sammenlignet med samme tid i fjor. Mye av dette skyldes kraftig redusert etterspørsel etter sneakers (-47%) til tross for vårsesongen. Redusert reise har ført til en nedgang i vesker og kofferter (-72%) og ryggsekker (-9%). Siden vi ikke lenger går ut på byen, synker også etterspørselen etter klokker (-36%). På den andre siden er det lysglimt i Sko, Klær & Tilbehør, og disse finner vi ute i naturen.

Korona har ikke stoppet nordmenn i å gå ut i vårværet, og dette gjenspeiler seg i Prisjaktbrukernes valg av klær. Løpesko, en av de største produktkategoriene, er opp 38%, jakker 46%, tursko og terrengsko 34%, friluftsbukser 24%, mellomlag (103%) og undertøy 61%.

Også i Mobil & GPS ser vi en helse- og treningstrend med pulsklokker og sportsklokker som har økt med 28%.

En kategori som har hatt gått mindre bra på Prisjakt under Korona-pandemien er Foto & Video. Her ser vi derimot en økning i hjemmeproduktene som digitale fotorammer med 190%. Til tross for den negative trenden i systemkameraer (-18%), kameralinser (-17%) og videokameraer (-39%), er det viktig å huske at dette fortsatt er de største produktkategoriene innen foto og video.

At vi er mer hjemme enn til vanlig gjenspeiler seg også i utviklingen til Lyd & Bilde-kategorien (som ikke har gått dårlig, men som har lavere vekst enn den totale veksten på Prisjakt).

Innenfor Lyd & Bilde er det mange store kategorier som vokser, som for eksempel hjemmekinoanlegg (32%), mediaspillere (89%), mobile høyttalere (17%) og TV-er (23%). Hodetelefoner fortsetter å være en veldig sterk kategori, selv med en nedgang på -6% i løpet av perioden. Mindre forventede kategorier som vokser er: radio (15%), tastatur (197%) og USB-spillere for DJ-er (118%). Noen vil kanskje lære seg å spille piano eller mikse et DJ-sett mens de er i karantene.

Prisjakt67
Kraftige prisvariasjoner i TV-kategorien (Prisjakt Price Index)

I Barn & Leker ser vi at sparkesykler og el-sparkesykler står for mye av veksten, men vi ser også økt trafikk til innendørs-leker som Lego (74%) og NERF-guns (28%). Lekestativer (92%) og Sklier (585%) øker også i takt med at vi søker bort fra offentlige lekeplasser o.l. Barnevogner (-56%), vippestoler (-12%) og bilstoler for barn (-44%) ser et fall i trafikk, potensielt som følge av at vi tilbringer mer tid i hjemmet.

Hva skjer fremover?

Det er vanskelig å spå fremtiden i disse tider, men vi har sett trafikken vår vokse betraktelig i karantene- og hjemmekontor-perioden. mer og mer etter hvert som karanten og hjemmekontor har pågått.

Med tanke på at det mest sannsynlig vil være begrenset reising i sommer, så er det også en sannsynlighet for at forbrukere ønsker å bruke feriepengene sine på andre måter, noe som igjen vil styrke både fysisk og online handel.

Med en mer prissensitiv befolkning og en større andel av den totale handelen som foregår på nettet, tror vi Prisjakt vil fortsette å være en viktig kanal for Norges forbrukere. Vi ser at flere nå har prøvd e-handel og prissammenligning, noe som kan komme bransjen til gode også i fremtiden.

Vil du vite mer? Ta kontakt med Marius Damsleth

Relatert