Bilde cookies artikkel fra Pexels 374103
25. juni 2021

Skal du annonsere digitalt fremover? Da bør du ikke være et kakemonster!

Det er på langt nær noe nytt at tredjeparts cookien er på vei ut - det har den vært i mange år allerede. Det er imidlertid først nå dette på ordentlig har begynt å skape hodebry for annonsører og byråer. Vi har samlet noen tanker og nyttige tips til deg så du skal kunne få like mye, om ikke mer, ut av din digitale markedsføring også fremover.

Uten tredjeparts cookie – digital reklamens apokalypse?

Noen dommedagsprofitører mener, som alltid, at dette er digital reklames apokalypse.

IAB Europe beskrev følgende i sin post-cookie-guide i fjor:

“Blokkeringen av tredjeparts-informasjonskapsler i Google Chrome fra 2022 betyr den største enkelt-endringen for det digitale økosystemet siden innføringen av real time bidding i 2009”.

Helt siden i 2017 har vi funnet andre alternativer enn cookies for å nå b.la Safari -og Firefox-nettlererne med målrettet reklame, de var tidlig ute med å blokkere tredjeparts informasjonskapsler.

Tidlig i fjor gikk Google ut og fastslo at de også kommer til å blokkere tredjeparts cookien fra og med 2022 i sin nettleser Chrome. NB! Siste oppdatering nå, er at dette utsettes til medio 2023.

I henhold til Statcounter 2021 står Google Chrome for nesten 52% av den totale internett-trafikken i Norge.

Ser du på fordelingen mellom enheter, så står Safari som markedsleder på mobil (56%) og Chrome på Desktop (65%).

Image1

Ja, det er en stor endring, såklart, men vi mener at denne endringen var og er på tide. Fremtiden ser fortsatt veldig lys ut, både for digital målrettet reklame og attribusjon.

Hva er en cookie/ informasjonskapsel og hva brukes de til?

En cookie eller informasjonskapsel, er en liten tekstfil som lastes ned og lagres på en brukers enhet når brukeren åpner en nettside.

Informasjonskapselen brukes for eksempel til å lagre innloggingsdetaljer, registrere hvor brukeren beveger seg rundt på nett, eller husker handlekurv i nettbutikker.

Den som står bak informasjonskapselen, altså den behandlingsansvarlige, kan tilpasse tjenestene ut fra informasjonen som lagres.

Det er her vi skiller på det som ofte omtales som førsteparts eller tredjeparts cookies. Førsteparts-cookien er, som navnet tilsier, eid av en førstepart og kan brukes relativt fritt innenfor den behandlingsansvarliges egeneide kanaler, også fremover, gitt at du har fått et aktivt samtykke fra dine brukere.

Tredjeparts cookien eies, helt eller delvis, av noen andre enn den som i utgangspunktet innhentet informasjonen. Det vil si at dersom du har behov for å bruke data utenfor dine egne eide kanaler, bør du finne en del andre alternativer enn det du mest sannsynlig har vært vant til å bruke i dag.

Det er ikke nødvendigvis sånn at alt er helt klokkeklart i forhold til hvordan tech-giganter og andre publisister kommer til å forholde seg til alle nye løsninger.

Fire konkrete råd for hva du bør gjøre med førstepartsdata – nå!

En ting er ihvertfall sikkert, og det gjelder alle som skal operere i det digitale landskapet fremover; Sørg for å ta kontroll over førsteparts-dataen!

  • Bruk tid med relevante kollegaer og byråer og finn ut hvilke data (hvis dere skal bruke data) og KPIer som faktisk er viktige for deg og din organisasjon
  • Skaff deg oversikt, tilgang, og eierskap til disse dataene og at du sikkerstiller at alle samtykker er på plass
  • Lag en god rutine for lagring og skaff et system for å ta vare på dem
  • Sørg for at dataene er tilgjengelige for rett person til rett tid og sørg for ev. sikker overføring

Når du har gjennomført inventering på dine egne data, så bør du få innsikt i dataen til dine samarbeidspartnere og publisister. Dette for å se på hvorvidt den dataen de har hentet inn faktisk er brukbar eller ikke, og i henhold til personvernlovgivningen.

Gode alternativer til cookie-baserte løsninger

Mange gode løsninger finnes allerede, og noen er under utarbeidelse. Her får du en oversikt over status nå:


Kontekstuelt

Her finnes mange muligheter, både kjøp av enkelt-ord på tvers av medier via f.eks annonsesystemer som Kobler, programmatisk eller direkte av mediene og hvor budskapet bør spille på konteksten annonsen er plassert i.

Mediene selv har også mulighet til å skreddersy «pakkeløsninger» på kategorier eller søkeord, som kan kjøpes både programmatisk og direkte, uten noen bruk av innsamling av persondata.


Førsteparts-data / Unique ID:
Publisistene vil fortsatt tilby mye av den samme dataen de har hatt fra før; både Schibsted, Aller og Amedia har høy kvalitet på sine data, som de kan skreddersy eller tilby i ferdig-definerte målgruppe-pakker til sine annonsører eller via sine annonseplattformer.

Mulighetene for å også fortsette å kjøpe data i f.eks Youtube eller andre deler av google sitt univers hvor de eier varelageret selv, vil også være god. Det samme gjelder Facebook.

Vi ser også at flere publisister velger å gå sammen i data-samarbeid og nye konstellasjoner, som f.eks diar som er et datasamarbeid basert på aid brukere på tvers av Aller og Amedia.

Noen annonseplattformer tar en annen vri og har nå direkte-integrasjon med de fleste medier, og byr kun på førstepartsdata direkte fra mediene (dog ikke med frekvensstyring)



CRM

Bruk av crm og kundereise-tankegangen vil være viktig fremover og kan erstatte deler av de mulighetene cookie-tagertingen tidligere har gitt oss.

CRM kan hånteres på kanal til kanal og sørge for at vi kan kjøpe målrettet basert på din CRM-liste. For å få et så bra resultat som mulig så bør du sette kunden i fokus og forstå hvordan de ønsker at brukeropplevelsen skal se ut, på tvers av både salg, marketing og kundeservice.


FLOC

Floc står for «federated learning of cohorts» og er et prosjekt som er en del av googles »privacy sandbox». Dette forventes å rulles ut i løpet av 2023.

FLOC er kohorter, eller grupper av brukere med lignende interesser. Måten disse settes sammen på ligner på det vi fra før av kjenner som interessemålgrupper i google ads-systemet, hvor du som internettbruker blir kategorisert i en rekke ulike emner basert på anonymisert surfehistorikk.

Dette skal ifølge Google være opptil 95% like effektivt som målgruppe-dataen de har brukt tidligere og lar da annonsører fortsette å jobbe med data, dog nødvendigvis ikke like granulært som tidligere.


FLEDGE

Fledge står for «first-local-execed-decision-over-groups-experiment».

Fledge implementerer en tidligere Google-ledet metode for erstatning av informasjonskapsler kalt «Turtledove». Den fungerer ved å ta beslutninger om auksjoner i selve nettleseren (server – server), istedenfor i adserver. Enkelt sagt er idéen å beskytte brukernes personvern ved å begrense mengden data som strømmer rundt i annonse-systemene.

Utviklingen av Fledge samkjøres med idéer fra andre ad-tech selskaper som f.eks Criteo, Nextroll, Magnite og RTB house, i følge google selv.

Ingen offisiell dato for testing eller ev. lansering er gitt.

Som sagt, fremtiden er lys. Først og fremst for brukeren, som nå får sitt personvern tatt på alvor, men også i kraft av annonsører som fremdeles vil kunne bruke målrettet reklame på nett.

Vi i Re:Media har lang erfaring og stor kompetanse innen digital markedsføring, spesielt med fokus på retail og nettbutikk. Ta kontakt med oss idag!

Relatert