Headerbilde Oppmerksomhetsokonomi COMP
16. mars 2020

Forventet forbruksmønster i perioden som kommer

Vi har samlet noen første tanker om hvordan vi tror forbruksmønsteret vil utvikle seg de neste månedene.

I det kortsiktige forventer vi naturligvis å se en sterk økning i det som som kan kalles for “cocooning:” «Cocooning is staying inside one's home, insulated from perceived danger, instead of going out» Kilde: Wikipedia

Vi forventer at forbrukere kommer til å gå gjennom 7 faser i perioden som kommer. Fasene er:

  1. Aktiv bekymring
  2. Gå i hi
  3. Kose seg hjemme
  4. Kjede seg hjemme
  5. Sosialt krabbe-gir
  6. Akselerering
  7. Den nye normalen

Her er et første anslag på hvordan disse fasene kan se ut.

Forbruksmønster1

Vi legger også ved informasjon om hvor folk søker informasjon i en krisesituasjon:

Forbruksmønster2

Mange kunder skrur nå i det kortsiktige ned på investeringene i markedsføring. Dette er forståelig. Men fremover kommer det til å være viktig å lese markedet riktig slik at man skrur på igjen investeringene på riktig tidspunkt - og på riktig måte.

Ta kontakt med Are Thu eller Marius Damsleth om du er nysgjerrig på hva vi tenker videre.

Relatert