Stine Artikkel Bilde 1
23. mars 2021

Hvordan påvirker covid-19 nordmenns handlevaner?

Selv om det finnes store individuelle forskjeller, har lav rente og «tvungen sparing» i form av begrensede muligheter for bla. reising og penger brukt på kultur, gitt flere av oss mer å rutte med som følge av koronapandemien. Korona har dermed ikke redusert folk flest sin kjøpekraft, men heller påvirket hvordan folk bruker pengene sine.

Fra tjenester til produkter

Innsikt fra Virke viser at korona har snudd den langvarige veksten vi har sett i tjenestekonsum, spesielt over de siste 20 årene. I 2020 fikk nordmenns forbruksmønster en brå vridning mot varekonsum, og spesielt kategoriene byggevarer, møbler, elektronikk og sportsutstyr fikk en oppsving da landet stengte ned i mars.

Dagligvarebransjen er også en bransje som kan vise til stor vekst som følge av stengte grenser og at de aller fleste av døgnets måltider nå spises hjemme. Samlet hadde dagligvarebransjen en vekst på 17,1% fra 2019, dette tilsvarer en økning i forbruk på mer enn 12 000,- per husholdning.

2021 har begynt med et omsetningsfall i detaljhandelen med 0,1% i januar fra desember 2020. Mens detaljhandelen steg med 2,9% i november 2020 falt den med 5,7% i desember. Trolig skyldes dette at mye av julehandelen ble unnagjort i november pga. Black Friday ble gjort om til Black Week.

Kles- og møbelbutikker er blant de som opplevde størst omsetningsnedgang i januar, mens det fine vinterværet sørget for en oppgang i handelen i sportsbutikker.

Som tallene viser, rammer korona detaljhandelen skjevt, dette gjelder både bransje, beliggenhet og geografi. Kjøpesentrene som tidligere brukte møteplasser og restauranter som trekkplastre opplever nå at det er nettopp dette som hindrer dem i å holde åpent.

Stine Artikkel Bilde 2

Ytterligere fart i netthandel

Handlevanene våre har også endret seg. Med stengte butikker og begrensede muligheter for mobilitet, ser vi at utviklingen i netthandel har akselerert.

Tall fra Virke viser at netthandel tok 31% av veksten i nordmenns varekjøp i 2019, men det var utenlandske nettbutikker som sto for den største økningen. Transaksjonsdata fra nordmenns bank og kredittkort viser at det er elektronikk og klær nordmenn i størst grad handler i utenlandske nettbutikker.

Per juli 2020 derimot ser vi at norske nettbutikker har hatt en god vekst på over 30%.

Det er imidlertid ikke de store skiftene ift. hvilke kategorier vi handler gjennom hvilke kanaler.

Kategorier vi allerede har handlet mye av på nett har vi handlet enda mer av under pandemien. Det gjelder spesielt klær bøker/filmer, elektronikk, kosmetikk, sports- og fritidsutstyr og sko.

Men det finnes også noen unntak som feks. dagligvare der Kolonial.no kan melde om en vekst på et sted mellom 120%-150% fra privatmarkedet sammenlignet med fjoråret.

Hva skjer med handelen når livet blir mer normalisert igjen?

Når samfunnet etterhvert åpner opp igjen, er det ventet en økning i tjenestekonsum igjen og spesielt reising. Dette innebærer at bransjer og kategorier innen varekonsum som har opplevd god vekst i 2020, trolig vil oppleve et dropp i 2021. To kategorier Virke derimot spår at får vekst i 2021 er klær og sko.

Om handlevanene vi har lagt oss til det siste året er varige eller om vi vil vende tilbake til gamle vaner så fort samfunnet åpner opp igjen, er vanskelig å si. Ifølge tall fra Opinion på oppdrag fra Virke sier fortsatt 52,9%at de generelt foretrekker å handle i fysisk butikk. Her er det trolig store forskjeller hadde vi sett på forskjellige undergrupper som alder og geografi. Men at fysisk butikk fortsatt har en solid plass i detaljhandelen er det liten tvil om.

Skjermbilde 2021 03 24 kl 09 46 40
Kilde: Forbrukerundersøkelse: "Handlevaner på nett og i butikk 2020" utført av Opinion på oppdrag fra Virke.

Markedsføring er en langsiktig investering

I en tid der gamle vaner endres drastisk og nye vaner formes, er det viktig for merkevarer å være tilstede for forbrukerne. Studier Kantar har gjort viser at sterke merkevarer kommer seg raskere etter kriser og at det å kutte i mediespend i krisesituasjoner kan forårsake betydelig skade på merkevaren. Kantar anbefaler å opprettholde spending gjennom økonomiske nedturer, for på den måten å bruke konkurrentenes lavere investering i påvirkning som en mulighet til å klatre på folks mentale shoppingsliste.

Vil du vite mer eller få råd om hva du børe gjøre i et turbulent marked, ta kontakt med Stine Nygaard eller Marius Damsleth.

Relatert