Telefon i farta 200330 091413
30. mars 2020

Digitalt mediekonsum i sterk økning

Det er ingen stor overraskelse at det digitale mediekonsumet øker om dagen. Her kan det ligge mange muligheter for de som tenker helhetlig. Vi gir deg overblikket.

- Egne kanaler: Tenk gjennom dine kunders kundereise i dagens situasjon og gjør nødvendige endringer.

- SEM/SEO og Google Shopping:
Google Shopping overtar for SEM på de beste søkeordene: Tenk Shopping og Søk i synergi.

- eShopping: Ecommerce akselereres, men skiftet dreier seg om SoMe shopping og Google-shopping like mye som tradisjonell netthandel. Tenk at det digitale butikkvinduet flyttes ut i SoMe og Google.

- Display: Kraftig oppgang i sidevisninger grunnet «krisenyheter». Men, mye støy i annonsemiljøet kan gi lavere effekt. Tenk kvalitet og ikke bare kvantitet.

- Kontekstuell plassering: Organisk innhold på nettstedet i kombinasjon med kontekstuelle plasseringer muliggjør økt relevans, og dermed økt effekt. Tenk relevant synlighet i de rette omgivelser.

- Online Video og Youtube: Forbruket øker kraftig på grunn av økt behov for underholdning og adspredelse. Dette gir mulighet til å skape høy impact ved bruk av video. Tenk visuell konkurransekraft i levende bilder.

- Sosiale medier, Youtube og «Lean-back modus»: Økt virtuell sosial aktivitet i en hjemme-setting, gir gode muligheter for å nå målgruppen når de er åpne for å motta reklamebudskap. Tenk lett underholdning i riktig kontekst.

Egne kanaler

Forbrukere forventer stadig mer av deg digitalt, uavhengig av bransje og kategori. Det gjelder både brukergrensesnitt, innhold og responsmuligheter.

Sjekk utviklingen i atferd hos dine kunder, og sørg for å analysere trafikken. Gjør tiltak - enten det handler om nettbutikken, nyhetsmailer, FB, Instagram eller andre flater.


Akkurat nå kan følgende være spesielt aktuelt;

- Informér kundene dine om situasjonen, og vær en ekstra kilde til riktig informasjon som er relevant for din bransje. På den måten oppnår du troverdighet og kan trygge kundene dine om at dette er noe dere tar på alvor. Vis at du bryr deg, og vær konkret på hva din bedrift gjør for å bidra til felles dugnad.

- Det er ingen noe tvil om at flere kjeder seg når vi er isolert hjemme i en lengre periode (se egen artikkel om Forbrukerpsykologi i corona-tider). Dette gir det muligheter for å opprette nye digitale møteplasser mellom ditt konsept og målgruppen. Test og arrangér eventer. Husk å hold det relevant både i kategori og for målgruppe.

- Gi god kundeservice: Når muligheten for kontakt med kunde i fysisk butikk forsvinner, kan du tilrettelegger for kundedialog eksempelvis gjennom Facebook, Instagram og Chat.

Søk

Søk kan erstatter shoppingvinduene nå som fysiske butikker er stengt eller opplever kundefrafall. Derfor vil synlighet i søkeresultatene være ekstra viktig. Du må sikre at du har riktige tekster og extensions, gode linker og gode landingssider. Husk at det aldri bør være mer enn tre klikk fra første konvertering til kjøp.

Det er også viktig at du tilpasser annonser til eventuelle nye budskap, slik at endringer tilpasset situasjonen, kommer tydelig frem. Vi tror at enkelte kategorier vil merke en ekstra oppgang i søk, fordi produkter forbruker tidligere fant i fysisk butikk, nå er enklere å tilgjengelig i digitale kanaler.

Google Trends og Google Ads Keywordplanner eller Ahrefs er gode verktøy for å se utviklingen relatert til en spesifikk bransje eller kategori. Da kan du få en prediksjon på mulig utvikling og hvorvidt det er nødvendig å skalere opp eller ned søk-budsjettene.

Eksempler på ord som trender nå er f.eks hjemmetrening og hjemmekontor:

Mediekonsum 1

Instagram- og Google Shopping

Blant fremoverlente nettbutikker ser vi økt bruk av Instagram Shopping. I Instagram Shopping tagges organiske innlegg og Stories med interaktive produkttagger som hjelper forbruker til å utforske de beste produktene. Samtidig har stadig flere spillere tatt i bruk Google Merchant Center slik at butikk- og produktinformasjon er tilgjengelig i hele Google-universet. Resultatet er at det digital butikk-vinduet i mange retail-kategorier, nå er i ferd med å skifte fra retaileres egne nettsteder og over i Google og Facebook sine universer. Her er det viktig å få til en god vekting mellom rollene til Facebook/Instagram, Google og egen nettbutikk. Så langt er ofte Instagram shopping et godt alternativ for high-end produkter med gode marginer til spesielt interesserte.

Stor økning i nettbruken - display

Når en større krisesituasjon oppstår, ser vi at redaksjonsstyrte medier er viktigste kilde for nyheter. I dette styrker nettavisene sin posisjon. Årsaken til at nettavisene med sine displayformater er foretrukket fremfor andre digitale flater, er knyttet til de presse-etiske retningslinjene som foreligger for publisistene. Skal du lykkes med en helstøpt strategi for display, er kontekstuell sammenheng mellom kommersielt budskap og redaksjonelt miljø viktig. Vi ser at det å kombinere display-strategi med oppmerksomhetsvekkende formater i tradisjonelle medier, gir økt respons og engasjement i de digitale annonse-formatene. Den samlede påvirkningskraften kan lede til bedre effekt, og du øker sannsynligheten for å bli sett i en økonomi hvor alle skriker etter målgruppens oppmerksomhet.

Vi anbefaler at du alltid setter konkrete KPIer og tenker gjennom følgende kvalitative parametere i tillegg til pris og dekning:

  1. Kontekst
  2. Format og plassering
  3. Kjøpsplatform
  4. Synergier med andre kanaler

Vi gir deg en status fra sentrale digitale mediehus

Schibsted

Antall sidevisninger per dag i Storbyavisene har økt med 40% i perioden fra 7. mars og frem 17. mars. VG.no leverer hele 66% økning i antall sidevisninger pr dag, mens E24 har over 90% økning i tilsvarende periode.

Graf2 Schibsted

TV2.no

TV2.no har ny rekord med 1,7 mill bruker den 18. mars. Mens sport og underholdning er ganske stabilt, er det nyhetsseksjonen som har hatt den største veksten. Basert på vedlagte graf fra mars, så ser vi tilnærmet 100% vekst.

Graf3 4 Tv2

Aller

Aller-gruppen sine nettpublikasjoner har den samme trenden. Også her er det nettavisene som får veksten. Db.no, Dinside og Sol har en vekst på mellom 25% og 45% i fra uke 10 til 11.

Bilde5 Aller

Nyhet! Med DIAR, åpner Aller og Amedia opp muligheten til å kjøpe premium varelager på tvers av Aller-Gruppen og Amedia sine publikasjoner. DIAR har en relasjon til 1,3 millioner aID-brukere og kan på den måten tilby nye og målrettede annonseprodukter med mulighet for segmentering på kjønn, alder, geografi og interesser. Vårt perspektiv er at DIAR representer et interessant alternativ for data-styrt annonsering, spesielt når du ønsker å gjennomføre geo-optimaliserte medie-kjøp.

Amedia

Amedia har også kraftig økning på sine nettaviser. Målingene er basert på antall nettlesere som er inne på nettavisene hver dag. Fra et nivå på ca 2 millioner nettlesere pr dag, har de hatt 50% vekst i perioden etter 7. mars, og Amedia-universet takter nå på ca 3 millioner nettlesere i uken. Trafikken på mobil øker med ca 66% (vektet snitt), mens desktop har økt med ca 50%.

Graf6 Amedia

Online Video

Dplay

Det strømmes som aldri før. Dplay har nå 365.000 unike brukere pr uke målt medio mars. De har mange nye sesonger som går med blant annet ExOnTheBeach, Brille og Helt Perfekt. Dplay gjør kontinuerlig testing gjennom et tredjepartssystem som heter MOAT for å kvalitetssikre innholdet. Resultater viser at dette er et høykvalitativt annonseprodukt, og det egner seg godt for å nå yngre målgrupper som eksempelvis kan gi tilleggsdekning til en TV-kampanje.

Bilde8

TV2 Sumo

TV2 Sumo har stabil bruk med en økning på ca, 3% fra uke 11 til uke 12. Men, det er viktig å være oppmerksom på mediet når at yngre kvinner er i målgruppen.

Bilde 9
Bilde10

Viaplay/Viafree

Her startet Paradise Hotel for et par uker siden og det har så langt høstet god trafikk. I uke 12 hadde de 350.000 unike brukere.

Sosiale medier og YouTube

Annonsebyrået Izea har gjennomført en undersøkelse blant amerikanske nettbrukere for å avdekke konsekvenser av koronaviruset. 66% svarer at de vil bruke sosiale medier mer om de må være hjemme i karantene eller isolasjon. Størst økning har YouTube, hvor 64% sier at de vil bruke plattformen mer. Her er %-andel øket bruk av sosiale plattformer i USA:

  • YouTube (64%)
  • Facebook (63%)
  • Instagram (43%)
  • Twitter (34%)
  • Pinterest (33%)


Vi antar at vi vil oppleve tilsvarende bevegelser i det norske markedet. Siste oppdatering fra det Europeiske markedet er en faktisk økning av Youtube på 19%. Mer granulært enn dette vet vi ikke per nå. Med hensyn til økningen antar vi at noe av dette også kommer av at flere barn er hjemmeværende.

Økt varelager bety mer innhold og dette kan gi noe lavere priser. Men, vær oppmerksom på falske nyheter og konspirasjonsteorier knytte til Corona-viruset, og tenk brand safety. Vi har laget en black-list på kanaler og videoer som sprer slikt innhold.

Det oppstår også en del nye fenomener i sosiale medier som har tilknytning til Covid-19. Eksempler på dette er "Brakkesyke 2020" og "Digitalscenen". Dette er digitale kulturscener for artister som ikke lenger kan ha opptredener fysisk. Slike fenomener er mulig å henge seg på for å skape «liking og top of mind».

Mediekonsumet øker, og mulighetene er mange. Vi anbefaler alle å tenke helhetlig på tvers av kanaler og plattformer. Vi i Re:Media kan hjelpe, enten det dreier seg om rådgivning eller operativ gjennomføring. Ta kontakt med din rådgiver eller Marius Damsleth på 91624807 for mer informasjon!

Ta kontakt med en av dine faste kontaktpersoner eller Marius Damsleth om du vil vite mer!


Mvh,
Re:Media

Relatert