Sparebank 1 Nord-Norge

Bidra til å stoppe fraflyttingen fra Nord-Norge med Sparebank 1 Nord-Norge

Sparebank 1 Nord-Norge, sammen med LO og NHO ønsket å lansere ordningen 1000 jobber, for å gjøre unge nordmenn mer oppmerksom på de attraktive jobbene og arbeidsplassene som finnes i Nord-Norge.

Målsettning for kampanjen:

Gjennom effektive mediekjøp og ikke minst et kreativt konsept som virkelig skaper engasjement og oppmerksomhet hos den yngre målgruppen. Bidro vi til å møte næringslivets behov for økt arbeidskraft og endre ungdommenes holdningene til landsdelen og mulighetene som finnes der.

Vi jobbet etter følgende mål for kampanjen:

• 1000 besatte stillinger

• Økt søkevolum på jobbmuligheter i Nord-Norge med 10% fra 2021

• Øke andelen som mener at å arbeide i Nord-Norge gir gode karrieremuligheter fra 19% - 21%

Strategi og tilnærming:

Vi startet med å kartlegge hvilke mediekanaler den unge målgruppen bruker, og hvordan best kan nå frem med budskapet vi ønsket å formidle. Ved hjelp av innsikt på målgruppens medievaner og mediekanalenes egenskaper kom vi frem til følgende kanaler: Tiktok, Instagram, Facebook, Snapchat, Youtube og Finn.no. Den kreativeinnsikt viser at det er flere faktorer som gjør seg gjeldende ved valg av sommerjobb hos de unge, og vi vet at en av de aller største driverene er penger. Dette ble derfor hovedfokuset i den kreative utviklingen av kommunikasjonen. Samtidig ville vi ikke utelukke å appelere til andre viktige drivere som godt sosialt miljø og interesse. Vi benyttet underholdningsaspektet i MEME-kulturen i SoMe for å få økt oppmerksomhet og oppnå effekter på tvers av innhold og spredning.

Resultater:

• Kampanjen har bidratt til å få 1347 personer i arbeid, som gir en måloppnåelse på 134%

• Vi har økt engasjementet og interessen rundt karrieremulighetene i Nord-Norge, noe som søkdataen viser med en økning på opp til 37%sammenlignet mot 2021.

• Andelen som mener at å arbeide i Nord-Norge gir gode karrieremuligheter har økt fra 19% til 24%. Dette er en økning på 5 prosentpoeng og 3 poeng over målet.


Medvirkende

No items found.

Målsettning for kampanjen:

Gjennom effektive mediekjøp og ikke minst et kreativt konsept som virkelig skaper engasjement og oppmerksomhet hos den yngre målgruppen. Bidro vi til å møte næringslivets behov for økt arbeidskraft og endre ungdommenes holdningene til landsdelen og mulighetene som finnes der.

Vi jobbet etter følgende mål for kampanjen:

• 1000 besatte stillinger

• Økt søkevolum på jobbmuligheter i Nord-Norge med 10% fra 2021

• Øke andelen som mener at å arbeide i Nord-Norge gir gode karrieremuligheter fra 19% - 21%

Strategi og tilnærming:

Vi startet med å kartlegge hvilke mediekanaler den unge målgruppen bruker, og hvordan best kan nå frem med budskapet vi ønsket å formidle. Ved hjelp av innsikt på målgruppens medievaner og mediekanalenes egenskaper kom vi frem til følgende kanaler: Tiktok, Instagram, Facebook, Snapchat, Youtube og Finn.no. Den kreativeinnsikt viser at det er flere faktorer som gjør seg gjeldende ved valg av sommerjobb hos de unge, og vi vet at en av de aller største driverene er penger. Dette ble derfor hovedfokuset i den kreative utviklingen av kommunikasjonen. Samtidig ville vi ikke utelukke å appelere til andre viktige drivere som godt sosialt miljø og interesse. Vi benyttet underholdningsaspektet i MEME-kulturen i SoMe for å få økt oppmerksomhet og oppnå effekter på tvers av innhold og spredning.

Resultater:

• Kampanjen har bidratt til å få 1347 personer i arbeid, som gir en måloppnåelse på 134%

• Vi har økt engasjementet og interessen rundt karrieremulighetene i Nord-Norge, noe som søkdataen viser med en økning på opp til 37%sammenlignet mot 2021.

• Andelen som mener at å arbeide i Nord-Norge gir gode karrieremuligheter har økt fra 19% til 24%. Dette er en økning på 5 prosentpoeng og 3 poeng over målet.