Acuvue
25. juni 2021

Krogh Optikk- Relevant merkevare i over 140 år

Til tross for en solid posisjon på øyehelse og fashion, slutter aldri familiebedriften å utvikle seg. Kjeden har nylig lanserer ny nettside og startet samtidig første kampanje målrettet mot yngre kundesegmenter.

«Vi starter alltid med våre egne flater»

Dette sier Anne Krogh Ankerstad, markedssjef i Krogh Optikk. «Og, dette har sannsynligvis vært en svært viktig premiss for suksessen vi nå opplever med kampanjen vår», fortsetter hun.

Re:Media har utarbeidet mediestrategi for Kroghs nyeste kampanje for Acuvue endags- linser. Kampanjen går på lufta som første aktivitet for å drive trafikk inn til helt nye nettsider. De nye sidene er utviklet med Re:Media på innsikt og Schjærven Reklamebyrå på design og innholdsproduksjon.

Målet med kampanjen, har vært å aktualisere Krogh Optikk mot yngre målgrupper, og en mediestrategi med fokus på video har ligget i bunn av kampanjen. «Det er alltid spennende å få en slik utfordring», sier Silje Skylstad, rådgiver og kundeansvarlig for Krogh Optikk i Re:Media, og deler litt av hemmeligheten bak suksessen:

En mediestrategi med kontraster

Over 140 års historikk og posisjon, må forvaltes med stor respekt. Samtidig ser vi at målgruppers endrede medievaner må tas hensyn til når nye investeringer skal planlegges. «Man kan si at det er litt av noen kontraster vi må forholde oss til», sier Silje, som synes det er spesielt interessant å se hvor viktig sosiale plattformer som Snapchat og TikTok har blitt for optikerkjeden i denne kampanjen. Teamet har vært svært innovative og fremtidsrettede i formatbruk på de sosiale plattformene. «Vi kan måle ekstra bra effekt på videoformater, og da spesielt på mobil», fortsetter Silje. «Det er et klart skifte med hensyn til hvordan vi får målgruppens oppmerksomhet, og de kreative løsningene fra Schjærven, har helt klart bidratt til å øke effekten av kampanjen».

Kampanjen har gått over flere uker med en ren videostrategi som har blitt distribuert på plattformer hvor vi vet at vi treffer den yngre målgruppen; som TikTok, Snapchat og Instagram. Youtube ble brukt for å bygge dekning i målgruppen, samtidig som vi kjøpte kontekstuelle plasseringer opp mot innhold som passet budskapet. Kanalen egner seg også godt for å nå gutta, og et eget løp rundt gaming-innhold ble prioritert. Ved siden av sosiale medier og online video-plasseringer ønsket vi også å være synlige med video in-banners på relevante siter med høy index i målgruppen. Vi utarbeidet derfor en predefinert site list.

Flere konverteringer fra kundeklubben

«Det gjenstår å analysere alle resultatene grundig, men vi ser allerede nå en positiv utvikling etter vi lanserte den nye nettsiden. Samtidig synes vi det er veldig inspirerende å se at de kreative uttakene tilpasset den yngre målgruppen, distribuert i kanaler som treffer dem godt, blant annet har bidratt til en betydelig økning av konverteringer til kundeklubben.», avslutter Anne.

Vil du vite mer om hvordan Re:Media kan støtte din merkevare i digital transformasjon, kontakt Silje Skylstad eller Marius Damsleth.

Relatert