Skeidar Somm AR
07. desember 2022

Skeidar SommAR

Skeidar først ute med AR-prøving av møbler på Snapchat i Norge

Sammendrag

- Skeidar først ute med AR-prøving av møbler på Snapchat i Norge

- Skeidar SommAR kampanjen var med på å levere salgsdobling av hagemøbler (+106%) i et marked med tilspisset konkurranse samt økt merkevarepreferanse for Skeidar (fra 35% til 56% blant eksponerte for AR-linsen).

- Forbedret og forsterket Skeidar merkevaren ved skape et konkret bevis for merkevareløftet: Møbler for livet

- Kommersiell og lønnsom innovasjon som har nyhetens interesse langt utover Norges grenser.

Innsikt/bakgrunn

Møbler er en bransje med høy konkurranse og hvor Skeidar har en utfordret 4. posisjon etter Ikea, Jysk og Bohus. I sommersesongen skifter fokus fra inneliv til utendørsaktiviteter og antall konkurrenter øker drastisk. Utfordringen for en spiller som Skeidar er å skape stoppeffekt og nå gjennom støyen i markedet i denne perioden.

Mål

  1. Selge flere hagemøbler.

  2. Utvide relevansen av Skeidar på sommeren ved å tydeliggjøre posisjonen innen hagemøbler og utendørsmiljø.

  3. Skape oppmerksomhet for Skeidar på en ny, innovativ og engasjerende måte

  4. Forsterke merkevareløftet: Møbler for livet.

Målgruppe

Folk som (a) aktivt ønsker eller (b) passivt vurdere å kjøpe møbler til hage, terrasse og/eller balkong.

Strategi

Forekle og forbedre kundereisen ved å hjelpe forbruker med å visualisere hvordan hagemøblene Skeidar tilbyr kan passe inn hjemme hos forbruker. En hjelpende hånd i en vanskelig kjøpsbeslutning.

Utgangspunkt

Kampanjen ble kjørt med en fokusert full funnel tilnærming på Snapchat hvor vi skapte synergi mellom kanal-kreativitet og en godt strukturert kundereise.

  1. Kanalkreativitet = kreativitet på kanalens premisser

  2. Snapchat = kamera-kanal

  3. Budsjett = Max effekt ved å fokusere hele kampanje-budsjett innenfor en kanal

  4. Kundereise = full funnel tilnærming


Full funnel tilnærming betyr at hvert annonseformat innenfor Snapchat-universet ble gitt tydelige roller og at de kreative uttrykkene ble designet for å skape maksimum synergi mellom de forskjellige annonseformatene.

Oppmerksomhet

- AR linse for engasjement og rikest mulig interaksjon

- Snapads for full-skjerm visuell impact

- Storyads som en inngangsport til ukens tilbud og produkt-sortiment

Trafikk

- Collection Ads med et mangfold produktbilder ble brukt som trafikkdrivere

- Commercial Ads som non-skip format sikret at forbruker så annonsene

Salg

Dynamic Ads pushet tilbudene som forbruker hadde engasjert seg med i AR-linsa.

Budskap

- Skeidar Sommersalg av hagemøbler som du og dine vil trives i fordi de passer inn i ditt utemiljø.

- Kvalitets-møbler som tåler tidens tann, uten at det skal koste skjorta.

- Etablere AR-erfaring som konkret, innovativt bevis på Skeidar merkevareløfte: Møbler for livet

Kampanjeresultater

I samarbeid med Snapchat ble et Brand Lift studie gjennomført med følgende hovedresultater

Oppmerksomhet

- Ad awareness opp 6% poeng som representer en + 150% økning versus benchmark

Trafikk

- Action intent: +14% poeng økning

Salg

- ROAS: + 17%

Forretningsresultater

Persepsjon: Brand favorability

  • Blant forbrukere som ble eksponert for kampanjen: +8% poeng vs 35% benchmark = 23% økning
  • Blant forbrukere som ble eksponert for AR-linsa: +21% poeng vs 35% benchmark = 60% økning


Men viktigst av alt var de adferdsorienterte resultatene


Digital adferd

  • Økter på Skeidar.no i kampanjeperioden: +26% sammenlignet med 2021


Salg

  • 106% økning i salg av hagemøbler og utemiljø sammenlignet med 2021


Oppsummert

Utrolig sterke resultater for salg av hagemøbler og utemiljø i et år hvor alle skulle ut å reise utenlands etter flere sommere med Covid-restriksjoner. Skeidar SommAR er tydelig eksempel på hvordan man kan gjennomføre lønnsom innovasjon uten at det trenger å koste skjorta.

Kampanjen har skapt bølger utenfor Norge hvor dette caset har blitt trukket fram av Snap Inc. internasjonalt som best practice bruk av AR i deres siste globale kvartalsrapport.


Relatert