Skeidar først ute med AR-prøving av møbler på Snapchat i Norge
- Skeidar først ute med AR-prøving av møbler på Snapchat i Norge
- Skeidar SommAR kampanjen var med på å levere salgsdobling av hagemøbler (+106%) i et marked med tilspisset konkurranse samt økt merkevarepreferanse for Skeidar (fra 35% til 56% blant eksponerte for AR-linsen).
- Forbedret og forsterket Skeidar merkevaren ved skape et konkret bevis for merkevareløftet: Møbler for livet
- Kommersiell og lønnsom innovasjon som har nyhetens interesse langt utover Norges grenser.
Møbler er en bransje med høy konkurranse og hvor Skeidar har en utfordret 4. posisjon etter Ikea, Jysk og Bohus. I sommersesongen skifter fokus fra inneliv til utendørsaktiviteter og antall konkurrenter øker drastisk. Utfordringen for en spiller som Skeidar er å skape stoppeffekt og nå gjennom støyen i markedet i denne perioden.
Selge flere hagemøbler.
Utvide relevansen av Skeidar på sommeren ved å tydeliggjøre posisjonen innen hagemøbler og utendørsmiljø.
Skape oppmerksomhet for Skeidar på en ny, innovativ og engasjerende måte
Forsterke merkevareløftet: Møbler for livet.
Folk som (a) aktivt ønsker eller (b) passivt vurdere å kjøpe møbler til hage, terrasse og/eller balkong.
Forekle og forbedre kundereisen ved å hjelpe forbruker med å visualisere hvordan hagemøblene Skeidar tilbyr kan passe inn hjemme hos forbruker. En hjelpende hånd i en vanskelig kjøpsbeslutning.
Kampanjen ble kjørt med en fokusert full funnel tilnærming på Snapchat hvor vi skapte synergi mellom kanal-kreativitet og en godt strukturert kundereise.
Kanalkreativitet = kreativitet på kanalens premisser
Snapchat = kamera-kanal
Budsjett = Max effekt ved å fokusere hele kampanje-budsjett innenfor en kanal
Kundereise = full funnel tilnærming
Full funnel tilnærming betyr at hvert annonseformat innenfor Snapchat-universet ble gitt tydelige roller og at de kreative uttrykkene ble designet for å skape maksimum synergi mellom de forskjellige annonseformatene.
- AR linse for engasjement og rikest mulig interaksjon
- Snapads for full-skjerm visuell impact
- Storyads som en inngangsport til ukens tilbud og produkt-sortiment
- Collection Ads med et mangfold produktbilder ble brukt som trafikkdrivere
- Commercial Ads som non-skip format sikret at forbruker så annonsene
Dynamic Ads pushet tilbudene som forbruker hadde engasjert seg med i AR-linsa.
- Skeidar Sommersalg av hagemøbler som du og dine vil trives i fordi de passer inn i ditt utemiljø.
- Kvalitets-møbler som tåler tidens tann, uten at det skal koste skjorta.
- Etablere AR-erfaring som konkret, innovativt bevis på Skeidar merkevareløfte: Møbler for livet
I samarbeid med Snapchat ble et Brand Lift studie gjennomført med følgende hovedresultater
Oppmerksomhet
- Ad awareness opp 6% poeng som representer en + 150% økning versus benchmark
Trafikk
- Action intent: +14% poeng økning
Salg
- ROAS: + 17%
Persepsjon: Brand favorability
Men viktigst av alt var de adferdsorienterte resultatene
Digital adferd
Salg
Utrolig sterke resultater for salg av hagemøbler og utemiljø i et år hvor alle skulle ut å reise utenlands etter flere sommere med Covid-restriksjoner. Skeidar SommAR er tydelig eksempel på hvordan man kan gjennomføre lønnsom innovasjon uten at det trenger å koste skjorta.
Kampanjen har skapt bølger utenfor Norge hvor dette caset har blitt trukket fram av Snap Inc. internasjonalt som best practice bruk av AR i deres siste globale kvartalsrapport.