Forside Case1
21. desember 2020

Match – tett på dating

Match er en av de mest kjente aktørene innenfor datingtjenester i Norge. Med et tydelig budskap i alle kanaler har de klart å ta en posisjon som en trygg og seriøs aktør for de som søker langvarige forhold. Til tross for høy kjennskap har Match slitt med en relativ lav markedsandel, særlig blant yngre kvinner.

Troverdige formidlere koblet Match med målgruppen

Gjennom en spørreundersøkelse i målgruppen avdekket vi at mange single kvinner i alderen 25-35 år ikke visste hva som skilte Match fra andre datingaktører og heller ikke opplevde Match som relevant for dem.
For å vokse ytterligere måtte vi derfor tenke nytt og proaktivt for å skape engasjement og interesse blant de yngre.

Ettersom vi skulle nå ut til et yngre publikum som er vanskelig å treffe på lineær tv og radio, som er de dekningskanaler Match ellers bruker for å bygge oppmerksomhet, så vi på kanaler hvor kvinner 25-35 er ekstra godt representert. I tillegg vurderte vi kanalenes egenskaper, herunder evnen til å komme tettere på målgruppen for å skape engasjement og interesse. Vi vet at en viktig driver ved valg av datingtjeneste er råd og erfaring fra venninner og andre man stoler på. Hva var vel da bedre enn å velge noen troverdige influencere som kunne skape interesse og engasjement i målgruppen ved fortelle åpent og ærlig om dating og fordelene ved Match?

Synnøve & Vanessa

Vi valgte derfor å inngå et samarbeid med «Synnøve & Vanessa», en podcast av Synnøve Skarbø og Vanessa Rudjord som snakker åpent om små og store utfordringer i hverdagslivet til kvinner i alderen 20 til 50 år. I løpet av en fire ukers periode kjørte vi såkalt sponset innhold, hvor influencerne fritt fikk snakke om Match i podcast-episodene. Vanessa testet ut Match og snakket om sin opplevelse av tjenesten, noe som bidro til å ufarliggjøre og personifisere Match, samtidig som lytterne opplevde tjenesten som mer relevant for dem.

Podcast – den viktigste bidragsyteren til fantastiske resultater

Allerede etter den første episoden så vi et tydelig hopp i antall nye brukere av Match. I kampanjeperioden oppnådde vi en vekst på hele 11% sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. I en spørreundersøkelse hvor effekten av samtlige aktiviteter gjennomført for Match ble testet ut, svarte hele 48% av respondentene at de fikk lyst til å ta i bruk Match etter å ha hørt episodene.

Den nordiske markedsavdelingen til Match har vært så fornøyd med podcast-samarbeidet at de i både Norge og andre land fremover vil øke bruken av podcast som en støtte til breddekanalene TV og radio for å engasjere flere yngre brukere.

Vi er stolte over resultatene, samt å kunne bidra til at flere single finner ekte kjærlighet.

Vil du vite mer, ta kontakt med Anne Cathrine Aasen eller Marius Damsleth

Relatert