Are Artikkel Bilde 2
25. mars 2021

Hvordan tilbudskommunikasjon kan aktivere folks planer

Covid-19 har gjort at vi nordmenn bruker mye mer tid hjemme og enda mer tid foran både små og store skjermer enn tidligere. Vi har fundert på om pandemien også har hatt en innvirkning på våre planer om ytterligere investeringer i våre nærmeste omgivelser.

Vi har derfor sett på hvordan nordmenn forholder seg til tre store retail-kategorier: oppussing, møbler & interiør og underholdningselektronikk. Disse kategoriene representerer reklame-intensive kategorier innen varehandelen, så det kan være lurt å ha god oversikt over hvilke planer tilbudskommunikasjon kan aktivere.

45% har planer om å pusse opp - hvor orienterer folk seg?

I henhold til Forbruker & Media 2021-1 melder hele 62% av voksne over 18 år at de har planer om å pusse opp i år. Nesten 50% har planer utendørs, tilsvarende nivå som tidligere år. Vi ser en liten økning i antallet som sier at de har planer om å pusse opp innendørs i år opp til 45%. En tanke er at økningen i innendørsplaner kan komme av at vi nå bruker mer tid hjemme.

Planene for oppussing av hjemmet fordeler seg relativt likt mellom stue, andre rom, kjøkken og soverom mens bad og barnerom ligger litt lavere. Tapetsering, maling, flislegging, nytt gulv og håndverkstjenester inngår.

Skjermbilde 2021 03 25 kl 16 10 40
Kilde: Kantar Forbruker & Media 2021-1, 18 år +. Kilde til informasjon for de som har oppussingsplaner i år: Byggvarer, jernvarer og verktøy samt Baderom, kjøkken og fliser

Internett er selvfølgelig en viktig kilde til informasjon når vi planlegger oppussing. Men det er verdt å merke seg at både fysisk butikk og reklame i posten fortsatt er høyt prioritert som informasjons- og inspirasjonskilde. Spesielt ser vi dette blant forbrukere som er på utkikk etter byggvarer, jernvarer og verktøy.

En positiv holdning til den "hard-arbeidende" DM'en er noe vi fortsatt ser hos 1 av 3 forbrukere (kilde SIFO og F&M) – og i denne kategorien kan tradisjonelle medier fortsatt være ledende.

43% har planer om å kjøpe nye møbler eller innredning – hvor henter de inspirasjon?

Vi ser en svak nedgang i antall mennesker som rapporterer at de har planer om å kjøpe møbler og innredninger i løpet av de neste 24 månedene fra 48% i 2019 til 43% i 2021. Nedgangen er tydeligst i kategoriene sofa+salongbord+lenestol samt baderomsinnredning.

Et innspill til deg er at du kanskje bør se på budskapsmiksen mellom direkte adferdsutløsende tilbudskommunikasjon og mer inspirasjonsorienterte budskap.

Skjermbilde 2021 03 25 kl 16 11 51
Kilde: Kantar Forbruker & Media 2021-1, 18 år +. Kilde til informasjon blant de som planlegger kjøp av møbler og innredning de neste 24 månedene

I tillegg til søk på internett, ser vi også i denne produktkategorien at fortsatt tradisjonelle kanaler som butikkbesøk og reklame i postkassen er viktige informasjons- og inspirasjonskilder.

TV- og hjemmeunderholdning – en ekstra spennende kategori å følge

Når det gjelder TV og hjemmeunderholdning så ser vi at flere og flere ønsker å ha tilgang til internett-baserte tjenester via TV-skjermen. Antallet som planlegger å kjøpe en SmartTV de neste 24 månedene har økt fra 7% i 2019 til 10% i 2021.

VR-utstyr er fortsatt marginalt i det brede laget av befolkningen, med kjøpsplaner på ca. 3%.

Den største akselerasjonen det siste året ser vi blant de som planlegger å anskaffe seg spillkonsoll. Her har antallet prospekter økt med 100% siden 2019, hvor nå mer enn 8% av befolkningen over 18 år har kjøpsplaner.

Skjermbilde 2021 03 25 kl 16 13 51
Kilde: Kantar Forbruker & Media 2021-1, 18 år+. Gaming hyppighet fra 1 gang per halvår til mer enn 5 ganger per uke

Markedet er drevet av yngre menn som enten bor alene eller er samboende / gift uten barn. Men når par flytter sammen, så ser vi tydelig at gaming blir en felles aktivitet. Og det er interessant å se at i barnefamiliene er faktisk så mange som 1 av 5 mammaer også involvert i gaming. Det kan jo se ut som Covid-19 har vært en medvirkende årsak og at gaming nå er på vei ut fra gutterommet og inn i stua.

Lysbilde4
Kilde: Kantar Forbruker & Media 2021-1, 18 år + Kilde til informasjon blant de som planlegger kjøp av teknologi for hjemmeunderholdning de neste 24 månedene

I denne kategorien ser vi igjen at søk på internett er viktigste informasjonskilde. Men i hjemmeunderholdning kommer også varepraten mellom familie og bekjente opp som en viktig kilde. Her kan det være smart å tenke på hvordan kommunikasjonen kan utformes slik at den både skaper lyst til å handle, men også til å stimulere varepraten.

Mange muligheter for ytterligere optimalisering innen tilbudskommunikasjon

Med mer tid hjemme står oppussing, innredning, nye møbler og hjemmeunderholdning stadig på agendaen til det norske folk. Målet for deg som retailer må jo være å aktivere alle disse planene og gjøre dem om trafikk til butikk og slag på din kasse.

Dette betyr at god tilbudskommunikasjon er like relevant som alltid. Men det er også viktig å inspirere og informere. Folk trenger hjelp med å komme i gang med oppussingsprosjektene. Vi trenger inspirasjon for å fornye hjemmeinnredningen og oppgradere møblene. Og folk trenger informasjon og vareprat for å ta i bruk ny teknologi på hjemmefronten.

Pandemien i kombinasjon med digitalisering har ikke akkurat gjort det enklere å drive retail. Dette er akkurat slike utfordringer som Re:Media som et retail-fokusert mediebyrå kan hjelpe til med.

Ta kontakt med Are Thu eller Marius Damsleth om du vil ha ytterligere innsikt i ulike kategorier eller om du vil ha hjelp til hvordan du kan bruke alle mulighetsrommene.

Relatert