Bilde1
28. mai 2021

Re:Media vant tidenes første byråbattle!

27. mai arrangerte Markedsføringsforeningen i Oslo (MFO) historiens første byråbattle. De største byråene i bransjen konkurrerte om å skape den beste pitchen, foran 500 markedsførere, og Re:Media ble til slutt byrået som gikk av med seieren.

"Jeg synes det er flott at MFO tar initiativ til et event som kan skape faglig inspirasjon og læring både for byråer såvel som annonsører. Det var veldig gøy å bli invitert - og selvfølgelig enda mer gøy å vinne", forteller Acount Director i Re:Media Ann Cathrine Aasen.

Hva var oppgaven?

Briefen var lansering av barberhøvler i en svært etablert bransje, med mål om å selge mest mulig og oppnå 15% markedsandel, og med et mediebudsjett på 2 mill kroner.

Hun presenterte det vinnende konseptet sammen med kreativ leder i søsterselskapet Schjærven reklamebyrå, Jørgen Marthinsen. Nettopp dette samspillet mellom mellom mediebyrå og reklame blir trukket frem som den avgjørende faktoren av vinnerne:

"Styrken med kampanjen er uten tvil at vi bygger på et godt strategisk fundament basert på innsikt, og kreative uttak i både egne og betalte flater. Vi ønsket å vise en løsning som faktisk kunne la seg gjennomføre, og levere på gitte målsetninger innenfor de rammebetingelsene som var satt, og samtidig underholde publikum."

My Fucking Opinion

Hemmeligheten til suksessen ligger altså i skjæringspunktet mellom media og kreativitet. Kampanjen som ble presentert het “My Fucking Opinion”, og referer til ulike menneskers sterke syn på barbering og hårvekst.

"Med et lavt mediebudsjett var det viktig å tenke kreativt fra start, både når det gjaldt mediestrategi og uttak. Da er det helt avgjørende med et godt og tett samarbeid. Vi har forståelse for hverandres spisskompetanse og sørger for at kanalmiksen og det kreative går hånd i hånd for å oppnå best mulig resultater. I dette tilfellet, fokus på økt brukergenerert innhold og gratis spredning", forteller Jørgen Marthinsen.

Kampanjen viser god målgruppeforståelse, fordi den appellerer til essensen av målgruppen millennials og Gen Z: min kropp, min mening. Med en merkevare tilknyttet verdi og kroppspositivisme gikk teamet av med en rykende seier.

Mfo

"Vi ser ofte at målgrupper behandles ulikt i den kreative fasen og medieplanprosessen. Det er viktig at vi sørger for at det utvikles relevant målgruppebeskrivelse og kundereise som ligger til grunn i hele prosessen, fra ide til mediekjøp", forteller Ann Cathrine.

Denne hybriden mellom mediebyrå og reklame skaper et godt grunnlag for fremtidens kommunikasjon, ved å ta det beste fra begge verdener- og utnytte dette til det beste for kunden.

Vil du vite hvordan vi kan øke effekten av dine budsjetter eller har meninger om MFO-caset, kontakt Marius Damsleth eller Anne Cathrine Aasen

Bilde

Les våre 5 tips til et bedre markedsføringsliv

Les mer

Relatert